Hondenziekte duikt op.

Zoals u wellicht op het nieuws hebt gehoord, is net over de grens in Duitsland, maar inmiddels ook in Limburg, een dodelijke ziekte bij een aantal vossen aangetroffen. Deze ziekte kan overslaan op honden. Het gaat hier niet over rabiës (hondsdolheid), maar het betreft de ziekte van Carré, ook wel hondenziekte of Canine Distemper genoemd.

Besmetting
Deze hondenziekte is een infectie die ernstige ziekteverschijnselen en uiteindelijk ook hersenverschijnselen bij de hond kan veroorzaken. Het is zeer besmettelijk en voor honden in veel gevallen dodelijk. Dieren lopen de ziekte voornamelijk op door het inademen van besmette luchtdeeltjes of door contact met besmet speeksel, neus- of oogvocht, urine of uitwerpselen.

Symptomen
Geïnfecteerde honden die niet zijn gevaccineerd krijgen eerst koorts, een loopneus, vieze ogen, gaan hoesten en ontwikkelen longontsteking. Daarna ontstaan maag-darmproblemen en is er grote kans op overgeven en diarree, mogelijk met wat bloed. Als vervolgens het virus de hersenen van de honden aantast, ontwikkelen ze klachten als een scheve kop, spiertrekkingen, stuiptrekkingen en gedeeltelijke of volledige verlamming met uiteindelijk de dood als gevolg.

Behandeling
Honden kunnen niet behandeld worden tegen het virus dat de ziekte veroorzaakt. Symptoombestrijding kan wel. De zieke hond moet dan naar een kliniek en in isolatie worden behandeld. Honden krijgen dan antibiotica om bacteriële infecties te behandelen, medicatie tegen diarree, braken, en hoesten, meestal zijn ook infusen nodig.

Wat is er tegen te doen?
Gelukkig kan de ziekte worden voorkomen door inenting. Tegen het virus wordt in Nederland standaard gevaccineerd. De component tegen hondenziekte zit standaard in de basisvaccinatie voor pups, maar ook in de driejaarlijkse herhalingsvaccinatie die volwassen honden krijgen. Gevaccineerde dieren kunnen nog wel ziek worden, maar de klachten zijn dan veel minder ernstig.

Conclusie: honden die volgens het advies-vaccinatieschema zijn gevaccineerd, zijn voldoende beschermd tegen de ziekte van Carré (hondenziekte/canine distemper).
Weet je niet zeker of je hond alle basisvaccinaties heeft gehad? Informeer even bij ons!

meer..